Bijna 15 procent van de patiënten die in een ziekenhuis wordt opgenomen is ondervoed. En dat brengt complicaties met zich mee. Ondervoede patiënten herstellen slechter. In de aanpak van ondervoeding bij patiënten speelt meten wat men daadwerkelijk eet een belangrijke rol. CuliCart Hospitality hebben we daarom uitgebreid met een nieuwe module: Innameregistratie.

Voordat ik meer vertel over deze nieuwe module, eerst nog even kort over CuliCart Hospitality. CuliCart Hospitality is een oplossing die voedingslogistieke processen in de zorg ondersteunt. Van de bestelling door de patiënt tot en met de inkoop. De patiënt kan zelf eenvoudig via de tablet zijn maaltijden bestellen en precies zien wat er in zit en welke voedingswaarden het heeft. De medewerker heeft op patiëntniveau alle informatie op haar tablet bij de hand. Wat mag iemand wel of niet eten en drinken? Heeft iemand hulp nodig bij het eten of bij het openmaken van de verpakking? En ga zo maar door. Je kunt je voorstellen dat een patiënt zich veilig voelt als de medewerker precies weet hoe en wat. Het voelt ook meteen een stuk gastvrijer. De medewerker kan efficiënter en prettiger haar werk doen als zij de actuele informatie bij de hand heeft. Niet voor niets is ons motto: ICT geeft ruimte aan gastvrijheid.

Optimale service
CuliCart Hospitality is heel flexibel en biedt ruimte om meer eetmomenten aan te bieden. Dit is een manier om ondervoeding tegen te gaan. Als je ziek bent of net geopereerd bent, heb je veelal geen zin in eten. Voor medewerkers is het lastig om die mensen toch aan het eten te krijgen. Bied je echter heel servicegericht eten aan, dan kun je dit voor een groot deel opvangen. Heeft een patiënt bijvoorbeeld ’s middags zin in vla, dan kan hij dat ook krijgen.

Meten = weten
De aanpak van ondervoeding begint echter bij meten wat iemand binnen krijgt  gedurende een bepaalde periode. En dat is precies wat de nieuwe module Innameregistratie doet. Het heeft één belangrijk doel: sneller herstel van de patiënt. Ik ben zelf als diëtist opgeleid  en weet uit ervaring hoe belangrijk dit is. Als je ondervoed bent, voel je je ook niet goed. En patiënten die voldoende eten, herstellen sneller en zitten daardoor beter in hun vel.

De kracht van deze module bestaat uit drie dingen:
1. Meten, 2. Informeren en 3. Motiveren.

  1. Meten
    In het Medewerkersportaal van CuliCart Hospitality legt de medewerker, al dan niet in samenwerking met de diëtist, de voedingsdoelen vast. Wat zou iemand per dag minimaal binnen moeten krijgen? Vooral de eiwit- en energiebehoefte spelen een belangrijke rol. Bij het retour halen van de maaltijden registreert de medewerker vervolgens hoeveel de patiënt gegeten en/of gedronken heeft. Op deze manier kan de medewerker ook heel goed bijsturen als de inname achterblijft. CuliCart Hospitality kan gekoppeld worden aan het EPD. Dat vermindert de kans op vergissingen en aannames en vergroot zo de patiëntveiligheid.
  2. Informeren
    Als de medewerker inzicht heeft in wat een patiënt daadwerkelijk eet en drinkt op een dag, kan zij dit ook met de patiënt bespreken. Vaak denken mensen dat ze genoeg eten, maar dat hoeft niet zo te zijn. Op deze manier kan een medewerker ook heel goed uitleggen waarom het menu aangepast moet worden.
  3. Motiveren
    Als de patiënt eenmaal zelf weet wat hij eet en dat hij eigenlijk meer zou moeten eten, kun je hem motiveren en specifiek adviseren. Je kunt iemand bijvoorbeeld stimuleren om een extra boterham te nemen of in plaats van jam op brood, kiezen voor kaas op brood. Of om een bakje kwark als tussendoortje te nemen. In praktijk blijkt dat patiënten die specifieke adviezen kregen, ook gemiddeld meer eiwit per dag binnenkregen.

De module Innameregistratie is eenvoudig te implementeren. Zorginstellingen en ziekenhuizen verzamelen immers al heel veel informatie over voeding. De informatie is dus al beschikbaar. Het is dan ook een relatief eenvoudige stap om de module Innameregistratie in te zetten.

Meer weten over de module Innameregistratie? Neem dan vooral contact met mij op, ik ga graag met u in gesprek!