S&L
Zorg stapte naar tevredenheid over op Culicart. Marco Mouwen is Teamleider
Keuken en Ontmoetingscentra bij S&L Zorg: “Ik had uitstekende ervaringen
met Culicart bij mijn vorige werkgever, dus heb ik mij succesvol ingezet voor
de invoering van Culicart bij S&L Zorg.”
Centrale keuken
Met bijna 800
medewerkers en ruim 250 vrijwilligers biedt S&L Zorg een veilige en
vertrouwde thuishaven voor circa 380 bewoners met een verstandelijke beperking.
Marco en zijn team koken voor hen vanuit de zorgwijk Sterrebos in het Brabantse
Roosendaal, ook voor de andere zorgwijk Lambertijnenhof en diverse
buitenlocaties. Marco: “Bij mijn vorige werkgever, een ziekenhuis, had
ik goede ervaringen met de overstap van een oud systeem naar Culicart. Bij die
invoering heb ik ook heel veel ervaring opgedaan met de implementatie. Die
ervaring maakte de recente invoering van Culicart bij S&L Zorg een stuk
eenvoudiger. Ook zijn we hierin goed begeleid door Culicart zelf.”
Geen overbodige informatie meer
Vóór de komst
van Culicart werkte S&L Zorg met een speciaal voor hen geschreven
voedingsprogramma. Marco: “Dit programma werd gedomineerd door de invoer van
eten dat bewoners níet mogen hebben of niet lusten. Dat gaf veel overbodige
informatie in het bestelproces en resulteerde in voedingsstickers die vol
stonden met wat bewoners niet mochten of wilden eten. Geen doen, vond ik. Want
ik moest vervolgens gissen per bewoner wat ik dan wel zou kunnen koken.” Culicart
werkt 180 graden andersom. Marco: “Dit handige systeem geeft aan wat bewoners
wél lusten en mogen hebben.”
Vlotte overstap
De overstap naar Culicart verliep
vlot. Marco: “Niet te vergelijken met het vorige systeem waarbij het bijna een
jaar kostte om dit goed te krijgen. De bewoners bestellen óf zelf óf krijgen
hier hulp bij van de begeleiding. Dit hangt af van hun vermogens. Bestellen
verloopt digitaal via een laptop. Ook de keuken profiteert hiervan met heldere
opdrachten, want die digitale opdrachten krijgen we rechtstreeks binnen in de
keuken. Mijn collega’s kunnen direct koken wat er op de sticker staat. In
plaats van lezen op de sticker wat de bewoner allemaal níet wil en dan maar
zien uit te vinden wat we wél kunnen koken voor die bewoner. Dit is het
grootste pluspunt. Met Culicart kan ik veel beter gedetailleerde afstellingen
maken voor de voeding en dus ook de gezondheid voor elke bewoner in elke
woning. Culicart laat zich prima tweaken in het belang van de bewoners.”
“Culicart laat zich prima tweaken in
het belang van de bewoners”
Veiligheid
voorop
Ook werkt Culicart
veel veiliger omdat je hiermee vergissingen helpt voorkomen. Marco: “Een
verkeerde beslissing zoals over wel of niet glutenvrije voeding voor een
bewoner kan negatief uitwerken op de gezondheid. Culicart sorteert daar al op
voor.” Marco kan inmiddels met Culicart op woningniveau behoorlijk goed sturen
op bepaalde patronen in bestellingen. Dit maakt zijn werk ook efficiënter.
Marco: “Zelf had ik al veel ervaring met Culicart, mijn collega-koks natuurlijk
niet. Hen probeer ik nu zoveel mogelijk te begeleiden in het efficiënte gebruik
van Culicart. En zoals met elk ICT-systeem kost dat tijd. Maar S&L Zorg
proeft steeds meer gemak van Culicart.”