S&L Zorg proeft steeds meer gemak van Culicart

Smartmockups Lhak89ya

S&L Zorg stapte naar tevredenheid over op Culicart. Marco Mouwen is Teamleider Keuken en Ontmoetingscentra bij S&L Zorg: “Ik had uitstekende ervaringen met Culicart bij mijn vorige werkgever, dus heb ik mij succesvol ingezet voor de invoering van Culicart bij S&L Zorg.”

Centrale keuken                                                                                                                                                           

Met bijna 800 medewerkers en ruim 250 vrijwilligers biedt S&L Zorg een veilige en vertrouwde thuishaven voor circa 380 bewoners met een verstandelijke beperking. Marco en zijn team koken voor hen vanuit de zorgwijk Sterrebos in het Brabantse Roosendaal, ook voor de andere zorgwijk Lambertijnenhof en diverse buitenlocaties. Marco: “Bij mijn vorige werkgever, een ziekenhuis, had ik goede ervaringen met de overstap van een oud systeem naar Culicart. Bij die invoering heb ik ook heel veel ervaring opgedaan met de implementatie. Die ervaring maakte de recente invoering van Culicart bij S&L Zorg een stuk eenvoudiger. Ook zijn we hierin goed begeleid door Culicart zelf.”

Geen overbodige informatie meer                                                                                                                     

Vóór de komst van Culicart werkte S&L Zorg met een speciaal voor hen geschreven voedingsprogramma. Marco: “Dit programma werd gedomineerd door de invoer van eten dat bewoners níet mogen hebben of niet lusten. Dat gaf veel overbodige informatie in het bestelproces en resulteerde in voedingsstickers die vol stonden met wat bewoners niet mochten of wilden eten. Geen doen, vond ik. Want ik moest vervolgens gissen per bewoner wat ik dan wel zou kunnen koken.” Culicart werkt 180 graden andersom. Marco: “Dit handige systeem geeft aan wat bewoners wél lusten en mogen hebben.”

Vlotte overstap                                                                                                                                                                

De overstap naar Culicart verliep vlot. Marco: “Niet te vergelijken met het vorige systeem waarbij het bijna een jaar kostte om dit goed te krijgen. De bewoners bestellen óf zelf óf krijgen hier hulp bij van de begeleiding. Dit hangt af van hun vermogens. Bestellen verloopt digitaal via een laptop. Ook de keuken profiteert hiervan met heldere opdrachten, want die digitale opdrachten krijgen we rechtstreeks binnen in de keuken. Mijn collega’s kunnen direct koken wat er op de sticker staat. In plaats van lezen op de sticker wat de bewoner allemaal níet wil en dan maar zien uit te vinden wat we wél kunnen koken voor die bewoner. Dit is het grootste pluspunt. Met Culicart kan ik veel beter gedetailleerde afstellingen maken voor de voeding en dus ook de gezondheid voor elke bewoner in elke woning. Culicart laat zich prima tweaken in het belang van de bewoners.”

“Culicart laat zich prima tweaken in het belang van de bewoners”

Veiligheid voorop                                                                                                                                                            Ook werkt Culicart veel veiliger omdat je hiermee vergissingen helpt voorkomen. Marco: “Een verkeerde beslissing zoals over wel of niet glutenvrije voeding voor een bewoner kan negatief uitwerken op de gezondheid. Culicart sorteert daar al op voor.” Marco kan inmiddels met Culicart op woningniveau behoorlijk goed sturen op bepaalde patronen in bestellingen. Dit maakt zijn werk ook efficiënter. Marco: “Zelf had ik al veel ervaring met Culicart, mijn collega-koks natuurlijk niet. Hen probeer ik nu zoveel mogelijk te begeleiden in het efficiënte gebruik van Culicart. En zoals met elk ICT-systeem kost dat tijd. Maar S&L Zorg proeft steeds meer gemak van Culicart.”